11_listopada dsc06010 dsc06272 f01 f02 f03 foto101 foto102 foto103 foto104 foto105 foto_106 foto_107 foto_108 foto_109 foto_110 foto_111 foto_112 foto_113 foto_114 foto_115 foto_117 kapela_wraz_z_zpoit_grochowiacy mlodzi_jaslaniacy_2 obraz_121 plac_gen_sikorskiego
Wydrukuj stronę Poleć znajomemu
x

Zapraszam do obejrzenia strony Stanowisko Rady Gminy w sprawie prac nad ˝Unijną strategią na rzecz bioróżnorodności 2030 Przywracanie przyrody do naszego życia˝ - Start - Tuszów Narodowy.

 

Pobierz PDF

Start

 
2021-09-24

Stanowisko Rady Gminy w sprawie prac nad "Unijną strategią na rzecz bioróżnorodności 2030 Przywracanie przyrody do naszego życia"

Stanowisko Rady Gminy Tuszów Narodowy
z dnia 23 września 2021 r.
w sprawie prac nad „Unijną strategią na rzecz bioróżnorodności 2030. Przywracanie przyrody do naszego życia”

Rada Gminy Tuszów Narodowy wyraża swoje zaniepokojenie i sprzeciw wobec potencjalnie negatywnych skutków społecznych i gospodarczych dla Gminy Tuszów Narodowy, regionu i całego kraju, jakie może spowodować wdrożenie dokumentu Komisji Europejskiej „Unijna strategia na rzecz ochrony bioróżnorodności biologicznej do 2030. Przywracanie przyrody do naszego życia”.

Doceniając wysiłki Komisji Europejskiej na rzecz ochrony różnorodności biologicznej oraz przeciwdziałania zmianom klimatycznym zauważamy, że niektóre działania budzą uzasadniony niepokój, ponieważ ich skutki mogą być negatywne dla zachowania różnorodności biologicznej oraz przeciwdziałania zmianom klimatu, w szczególności wynikające z objęcia ochroną ścisłą znacznych obszarów. O zagrożeniach związanych z bezkrytycznym przyjęciem tego dokumentu w zakresie ochrony ścisłej, informują naukowcy oraz instytucje analityczne wskazując na ryzyko:

  1. Utraty bioróżnorodności biologicznej w warunkach ochrony ścisłej, podkreślając że trwałe zachowanie bioróżnorodności biologicznej, wymaga aktywnego, zrównoważonego użytkowania przestrzeni przez człowieka.
  2. Wystąpienia niekorzystnych skutków klimatycznych (np. przyśpieszenie zmian klimatycznych, wzmożona emisja CO2, wzmożony proces wylesiania w innych częściach świata).
  3. Wystąpienia niekorzystnych skutków przyrodniczych (np. spadek różnorodności biologicznej wskutek niekorzystnych zmian w ekosystemach leśnych).
  4. Wystąpienia niekorzystnych skutków społeczno-gospodarczych (np. załamanie się sektora leśno-drzewiastego, masowe bankructwo, radykalny wzrost eksportu drewna i produktów drzewiastych z krajów spoza UE).

Wdrożenie w celu polegającym na objęciu ścisłą ochroną 10% obszarów lądowych niesie również ryzyko ograniczenia dostępności usług ekosystemowych, w tym swobodnego dostępu do lasów, a także ryzyko ograniczenia wszelkiego rodzaju inwestycji służących społeczeństwu, polegających na poprawie warunków życia. Przez długie lata dzięki wytrwałej i ciężkiej pracy mieszkańców, działaczy społecznych, przyrodników, samorządów i Lasów Państwowych wypracowany został model zrównoważonego użytkowania przestrzeni, otwartego i przyjaznego dla turystów oraz mieszkańców, starającego się równoważyć konieczność zachowania bioróżnorodności z potrzebami rozwoju gospodarczego. W fizjograficznych i własnościowych warunkach naszego regionu ingerencja oraz wyłączenie z użytkowania dodatkowych powierzchni może doprowadzić do skrajnie negatywnych reakcji i poczucia braku opieki Państwa.

Istniejący w naszym kraju model gospodarki leśnej, zakładający równorzędne znaczenie funkcji ochronnych, społecznych i produkcyjnych w naszym regionie pozwala dostrzec jako zalety. Niezwykle cenne przyrodniczo tereny naszego powiatu na przełomie kilkudziesięciu lat nie straciły nic ze swego bogactwa i różnorodności, a wręcz przeciwnie - zyskały. Od lat lesistość Podkarpacia wzrasta i osiągnęła obecnie blisko 40%, a jego bogactwo przyrodnicze nie budzi wątpliwości, stanowiąc powód do dumy mieszkańców.

Konsekwencją wprowadzania ochrony ścisłej będzie znaczne ograniczenie możliwości zrównoważonego korzystania z zasobów oraz dalszego ograniczenia prowadzenia działalności i rozwoju. Na terenie samego województwa podkarpackiego ilość osób zatrudnionych w przemyśle drzewnym wynosi ponad 100 tysięcy. Gospodarka leśna oraz przemysł drzewny mają istotne znaczenie dla rynku pracy, szczególnie na obszarach słabo uprzemysłowionych, takich jak nasz region, bazujących na bogactwach naturalnych.

Proponowany w niniejszej Strategii zakres i sposób powiększenia obszarów chronionych na obecnym etapie konsultacji odbywa się jeszcze bez określenia szczegółowych kryteriów ich wyboru, sposobów ochrony, przy jednoczesnym braku jednoznacznych zasad i definicji. Budzi to obawy o dowolne, nienaukowe i nieweryfikowalne ustalenie wielkości powierzchni, jakie mają być objęte ochroną. Często, jak uczy doświadczenie wyniesione z prac nad utworzeniem sieci obszarów Natura 2000, pod naciskiem radykalnych organizacji ekologicznych, nieponoszących odpowiedzialności za swoje działania i poglądy bezpodstawnie obszarom o niskich walorach przyrodniczych nadaje się wysoki status ochronny.

Komisja Europejska prowadzi obecnie prace nad uściśleniem pojęć i ustaleniem prawnie wiążących unijnych celów w zakresie odtwarzania przyrody. Nie jest jeszcze za późno na ukształtowanie dyskutowanych obecnie rozwiązań w taki sposób, aby skutecznie chronić bioróżnorodność i jednocześnie zachować trwałość lasów według sprawdzonego w Polsce modelu wielofunkcyjnej gospodarki leśnej.

Zdecydowanie popieramy podejmowanie działania ukierunkowanego na ochronę bioróżnorodności, ale uważamy jednak, że realizacja przedmiotowej Strategii powinna odbywać się w sposób umożliwiający zrównoważone zagwarantowanie zarówno celów ochrony przyrody, jak i społecznych i ekonomicznych warunków rozwoju naszych terenów. Uważamy, że jest możliwe uczciwe i umiejętne pogodzenie tych funkcji zarówno według podstaw naukowych, ekonomicznych i społecznych.

Rada Gminy Tuszów Narodowy postanawia przesłać niniejsze stanowisko:

  • Marszałkowi Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej,
  • Marszałkowi Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,
  • Prezesowi Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej,
  • Ministrowi Klimatu i Środowiska.

Prezentacja Pańswowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe dotyczące dokumentu „Unijna strategia na rzecz ochrony bioróżnorodności biologicznej do 2030. Przywracanie przyrody do naszego życia”. (.pptx)

- xxviii_sesja_rady_gminy_-_23.09.2021.jpg

Opublikował: Łukasz Furtek
 
  • Internetowa Giełda Rolna Agro-Market24
  • Ogólnopolska Karta Seniora
  • Podkarpacki System e-Administracji Publicznej
  • Serwis informacyjno - usługowy dla przedsiębiorcy
  • Umów wizytę w urzędzie skarbowym
  • Wiarygodna firma
  • Własna firma w sześciu krokach
  • Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego
  • Krajowa Administracja Skarbowa
  •  Podkarpacka Regionalna Organizacja Turystyczna
  • Karta dużej rodziny
  • Pomoc w zarządzaniu mikro firmą
  • Portal gdziecko.pl
  • Rodzina 500+
  • Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej – województwo podkarpackie
  • Świadomi zagrożenia
  • Wybory Prezydenta RP 2015
  • Podkarpackie
  • Wrota Podkarpackie
  • Powiat Mielecki
  • Powiatowy Urząd Pracy
  • STOP Korupcji
  • Rządowe Centrum Legislacji
  • Europejski Fundusz Społeczny
  • Kapitał ludzki
  • Narodowe Siły Rezerwowe
  • Regionaly Ośrodek EFS
  • Orlik 2012
Gmina Tuszów Narodowy,
Tuszów Narodowy 225, 39-332 Tuszów Narodowy
tel.: 17 774 37 20, email: gmina@tuszownarodowy.pl
NIP: 817-198-47-40
projekt i hosting: INTERmedi@  |  zarządzane przez: CMS - SPI
Poprawny HTML 4.01 Transitional Poprawny arkusz CSS Poprawne kodowanie UTF-8
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności.
Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.
x